Розробки уроків
Тема: Порушення діяльності серцево-судинної системи. Профілактика серцево-судинних хвороб
Мета: ознайомити учнів із основними захворюваннями серця, артерій і вен; встановити основні причини хвороб та розглянути шляхи їх запобігання; розвивати вміння самостійно здобувати знання, виділяти головне, робити висновки; виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я.
ХІД УРОКУ
І. Етап орієнтації
Добрий день! Вітаю вас із ще одним чудовим днем. Ви звичайно можете заперечити: день похмурий, на вулиці осінь. Але я хочу, щоб цей день зробили чудовим ваш і мій настрій, наша спільна продуктивна праця.
Народна мудрість стверджує, що немає не талановитих людей, а є люди, які займаються не своєю справою. Наш урок допоможе кожному розкрити свої здібності.
ІІ. Етап визначення мети
         Бурхливий розвиток науково-технічного процесу, зменшення фізичного навантаження, збільшення нервово-емоційного навантаження, погіршення екологічних умов призводить до виникнення різноманітних захворювань. Серед них є група хвороб, смертність від яких займає І місце у світі, Україні .
 В Україні 6 з 10 смертей за рік спричинені саме цією групою хвороб.
Щороку в Україні від серцево-судинних захворювань помирає 160 тисяч осіб. Це більше ніж від сукупної кількості випадків смерті від всіх видів раку, туберкульозу, СНІДу. Невипадково день 26 вересня – Всесвітній день Серця. В цей день кардіологи і кардіохірурги обговорюють проблеми лікування серця і судин. Темою нашого уроку буде  «Порушення діяльності серцево-судинної системи. Профілактика серцево-судинних хвороб».
        Важливу роль в поліпшення ситуації відіграє профілактика. Якщо говорити лише про ліки та операції, то хвороба завжди буде “переможцем”. А якщо запобігати розвитку цих захворювань, проводити профілактичні заходи, то переможцем буде обов’язково наш організм.
ІІІ. Етап проектування
А які завдання нам потрібно вирішити, відповіді на які питання ви хочете дізнатися?
1.     Особливості хвороб ССС;
а) хвороби серця;
б) хвороби артерій;
в) хвороби вен.
2. Профілактика ССХ.
Перш ніж будемо розглядати хвороби ССС та способи їх запобігання, давайте перевіримо за допомогою теста «Чи не загрожують вам захворювання ССС». (правило загинання десяти пальців
   Відповідайте на запитання «так» чи «ні».
1.     Чи виникає у вас бажання сперечатися за будь яких дрібниць?
2.     Чи легко ви гніваєтесь, дратуєтесь, впадаєте в стан нетерпіння?
3.     Чи ведете себе агресивно з людьми,які не розділяють вашу точку зору?
4.     Чи дратує вас стояння в чергах?
5.     Чи перебиваєте вашого співрозмовника?
6.     Ви курите?
7.     Чи часто ви сперечаєтесь ?
8.     Чи дратують вас по стороні звуки?
9.     Чи любите слухати гучну музику?
10.          Чи розмовляєте ви голосно?
     Якщо ви відповіли «так» на більшу половину запитань, ви наполегливі, завжди готові відстоювати свою точку зору. Але у вас велика ймовірність захворіти серцево-судинними захворюваннями. Якщо ви хочете зберегти хороший стан здоров'я, вам потрібно навчитися заспокоюватися.
IV. Етап виконання плану дій
Сьогодні, як і завжди, за кожен вид діяльності ви отримуватимете бали, які будете заносити в оцінювальну картку.
Для того щоб краще зрозуміти хвороби, а іншими словами порушення в будові та функціонуванні серця, судин нам потрібно пригадати будову та функції серця та судин.
1.     Тест- тренажер.
Допоможе це нам зробити тест-тренажер.  За допомогою цифр назвіть характерні ознаки кровоносних судин та серця: У вас на картках є певні твердження. 1 ряд виписує цифри тверджень,які характерні для артерій, 2 – вен, 3 – серця.
      Тест - тренажер
            І Варіант - артерій – 2,5,8,12,14
            II варіант - вен – 1,2,9,10,13
           III варіант - серце – 3,4,6,7,11

1. Судини несуть кров до серця.
2. Стінки міцні і пружні
3. Знаходиться в перикарді
4. Містить двостулковий та тристулковий клапан
5. Судини несуть кров від серця
6. Характерне явище автоматії
7. Працює як насос
8. Кров у судинах рухається швидко.
9. Судини впадають в передсерді.
10. У судинах тиск найменший
11. Стінки складаються з ендокарда, міокарда, перикарда.
12. Кров'яний тиск найбільший
13. З пошкоджених судин кров випливає повільно.
14. З пошкоджених судин кров б'є фонтаном.

Ці ознаки характерні для здорової людини. Але ви розумієте, що в роботі серця і судини часто вникають різні порушення, які призводять до хвороб. Які найпоширеніші хвороби вражають ССС?
2.     Виступи учнів-кардіологів:
-         хвороби серця;
-         хвороби артерій;
-         хвороби вен.
Відомості записуємо до таблиці.
Назва хвороби
Сутність захворювання
Профілактика
Додатково (якщо є час)
Хвороби серця

1.     Інфаркт міокарда
Змертвіння ділянки серцевого мяза в результаті порушення коронарного кровообігу.

2.     Аритмії
Порушення серцевого ритму
3.     Ішемічна хвороба серця
Ураження міокарда зумовлене порушенням коронарного кровообігу.
Хвороби артерій

1.Дистонія
Порушення тонусу судин

2.Атеросклероз
Ущільнення стінок артерій за рахунок розростання сполучної тканини, звуження їхніх просвітів і погіршення кровопостачання органів.
3.Інсульт
Гостре порушення мозкового кровообігу, що призводить до ушкодження тканин мозку і розладів його функцій
4.Гіпертонічна хвороба
Стійке підвищення артеріального тиску.
Хвороби вен

1.Вирикозне розширення вен
Збільшення вен, зміна їхньої форми і зменшення еластичності.

2.Тромбофлебіт
Закупорка вени згустком крові (тромбом) з розвитком запалення стінки судини.


Фізкульт хвилинка.
« Деякі прийоми зняття негативних емоцій».
     Є кілька способів, як уникнути стресу. Для цього не потрібно бути психологом, намагатися стримувати свої емоції, почуття. Зараз ми проведемо найпростіші і цікаві способи, які допоможуть взяти стрес під контроль.
1.     Сядь на стілець, плечі тримай прямо, закрий очі. З'єднай руки кінчиками пальців. При вдиху дави на кінчики пальців, а на виході послаб тиск. Виконуючи цю вправу сконцентруйся на диханні.
2.      Це прекрасний спосіб, як зняти напругу. Потрібно терти долоні до тих пір, поки вони не нагріються.
3.      Ефективно знімає напругу масаж мочок вух, в яких сконцентрована величезна кількість акупунктурних точок. Китайці ще тисячі років назад знали, що вухо — одна з найважливіших акупунктурных систем в нашому тілі. Масажуйте обидва вуха одночасно добре розігрітими руками, масаж вух повинен тривати не менш хвилини,
4.      І, звичайно ж, не варто забувати про усмішку! Міміка активно впливає на емоції людини. Слід викликати у себе посмішку. Якщо спочатку це важко, можна спробувати згадати щось хороше або смішне. Потримавши посмішку на обличчі декілька хвилин, необхідно нагнутися вперед, розслабити руки і покачати ними, немов тряпічная лялька.
Сьогодні говорячи про хвороби , ми не можемо не згадати , видатного вченого – практика, кардіо-хірурга Миколу Михайловича Амосова. (розповідь учня).

Які ж основні причини захворювання ССС?
(групова робота)
     Чинники, які спричиняють розвитку захворювань:
малорухливий спосіб життя;
ожиріння;
фізичні й психічні перевантаження.
порушення обміну жирів (нагромадження холестерину в крові);
нераціональне харчування;
• малорухливий спосіб життя;
• вживання алкоголю, куріння.
• інфекційні хвороби.

3.     Заповіді довгожителя
Життя йде час не стоїть на місці і кожен з нас в певний момент повинен задуматися над своїм здоровям. Знаючи причини виникнення ССХ та вплив на ССС різних речовин давайте спробуємо сформулювати «Заповіді довгожителя». (Творче завдання. Бали за активність)

«Заповіді довгожителя».
• Не палити.
• Відмовитися від алкоголю або вживати його в помірній кількості.
• Підтримувати масу тіла в нормі. Не переїдати.
• Фрукти і овочі повинні становити 50 % їжі
• Калорійне харчування.
• Повільно і ретельно пережовувати їжу.
• Регулярна м’язова діяльність у будь – якій формі.
• Спати не менш ніж 7 год на добу.
• Періодичне застосування лікарських трав з метою виведення з організму холестерину.
• Жити в гармонії із самим собою, людьми, з природою.
            
V. Контрольно – оцінювальний етап
А тепер ми вже досвідчені експерти, знаємо майже все про хвороби ССС та їх профілактику і тому я пропоную вам уявити себе лікарями та встановити хворому діагноз.
 «Встановіть  діагноз».
1.      Тиснучий біль в грудях, розповсюджуються на ліву руку, шию, щелепу , область між лопатками. Скорочення дихання, підвищене потовиділення, нудота і блювота. Крім того, спостерігаються аритмії.  
(  Інфаркт міокарду.)
2 . Сухість шкіри, ущільнення периферичних артерій, біль у груді, підвищення артеріального тиску,погіршення пам’яті, запаморочення, відчуття пульсації в
голові, шум у вухах, мерзлякуватість кінцівок, ламкість волосся і нігтів,
 (Атеросклероз).

3.У хворого спостерігається гостре порушення мозкового кровообігу, розлади його функції. Одним із наслідків цієї хвороби є розрив кровоносних судин, що супроводжується крововиливами в мозок .
(Інсульт).
            
Домашнє завдання
Не всі «лікарі» впевнено почуваються при визначення діагнозів і тому
запишемо домашнє завдання прочитати параграф 24,
1.     Скласти кросворд на тему «Порушення діяльності ССС»

Підведення підсумків уроку
Що, на вашу думку, ми дізналися найважливішого?
Метод « Прес»
Чи можливо запобігти порушень серцево-судинної діяльності?
1.     Позиція:  «На мою думку…»
2.     Обґрунтування : « … тому що …»
3.     Приклад : « … наприклад…»
4.     Висновки: « Отже, я вважаю …»
Подивіться на картку. Який рядок залишився незаповненим? Поставте собі по 1 балу ті учні, які вважають що вони були активними на уроці.
Підрахунок балів.

Я також задоволена уроком і завершити його я хочу такими словами:
Прислухайся – у грудях серце стука,
Вистукує один і той же ритм,
Коли немає серця – справжня мука,
І ми без серця жити не змогли б.
Воно лежить в мішечку перикарду,
А в порожнинах – кров, як той вогонь,
А з ендокарду, міокарду, епікарду
Складається серцевий наш двигун.
Штовхає кров у плетиво судинне,
Вона ж біжить до мозку, до легень,
                 Життя дарує в тілі всім клітинам
Щоночі, щосекунди, кожен день.
Така робота серця – титанічна
(Життя триває наше кожну мить).
Але воно – тканинне і не вічне,
Тож, люди, серце ваше бережіть.
Здавалося б, як камінь, серце стука,
Рікою кров судинами біжить,
Але з хворобою серця жити – справжня мука,
Тож, люди, серце ваше бережіть!

Всім бажаю здоровя!

Немає коментарів:

Дописати коментар

 Доброго ранку усім. Насамперед хочу відзначити тих учнів ,хто з відповідальністю ставиться до уроків,слідкує за розкладом,виконує домашні з...