пʼятницю, 7 лютого 2020 р.

ГРАК – птах 2019 року.

ЗОШ І-ІІІ ст. №1 с. Іванів
Калинівського району Вінницької області

Матеріали на Всеукраїнську
природоохоронну акцію «Птах року»

ГРАК – птах 2019 року.


Підготувала:
Мачульська Вікторія        Олександрівна 14 р.
учениця 9-Б класу
ЗОШ І-ІІІ ст. №1 с. Іванів

Керівник:
Мачульська Тетяна Петрівна
вчитель біології
ЗОШ І-ІІІ ст. №1 с. Іванів
Мета проекту:
привернення уваги учнівської молоді до проблем охорони птахів та їх природних біотопів;
залучення учнів до активної природоохоронної роботи;
провести власне спостереження за життям  граків у природі;
формування ставлення учнів до живої природи, системи екологічних цінностей учнів, природозберігаючої поведінки, естетичних цінностей.
Об’єкт проекту:
грак.
Завдання проекту:
1. Вивчити особливості виду граків;
2. Вивчити призначення граків в природі та життя людини;
3. Провести власне спостереження за життям  граків у природі;
4. Вжити заходів щодо охорони цього виду птахів.
Робота над проектом:
І етап – пошук цікавої інформації;
ІІ етап – альтернативна робота – вивчення середовища існування, способу життя та охорони;
ІІІ етап – дослідницька робота – проведення власного спостереження за життям граків у природі;
ІV етап –оформлення проекту.
Очікувані результати:
1. Розширити знання про граків;
2. Сформувати уявлення про особливості виду та спосіб життя грака;
3. Зрозуміти призначення граків в природі та житті людини;
4. Вжити заходів щодо охорони цього виду птахів;





ЗМІСТ
    Вступ…………………………………………………………………………….4
1. Походження назви  …………………………..……………………………….5
2. Опис……………………………………………………………………………6
 3.Середовище існування………….…………………………………………..6-7
4. Спосіб життя……………………………………………………………..…7-8
5.Розмноження………………………………………………………………...8-9
6. Відмінності від схожих птахів……………………………………………….9
7. Охорона……………………………….………………………………………9
8.Цікаві факти про граків……………………………………………………...10
9. Вірші, загадки, прислів’я, прикмети  про граків………………………10-12
10.Дослідницька робота. Спостереження за птахами в природних умовах…………………………………………………………………………12-14
11.Конкурс творчих робіт – віршів, малюнків, плакатів, газет, презентацій…………………………………………………………………..14-15
Список використаних джерел…………………………………….…………...15














ВСТУП.
На нашій планеті налічується понад 8600 видів птахів. Загальна   кількість їх становить близько 100 мільярдів особин. Тільки в Україні понад 350 видів осілих, перелітних, зимуючих та залітних пташок.
Пташиний світ дуже різноманітний, від найменшої пташки в Україні (корольок) -  до найбільшої (дрофа).
Пташки приваблюють  нашу увагу своїм дзвінкім і мелодійним  співом, різноманітним і часто яскравим і красивим  забарвленням, граціозним польотом, цікавою поведінкою та іншими цікавинками з їх життя.
 Спостерігати за птахами в їхньому природному оточенні – справжня насолода.
Професор Д.Н.Кайгородов, великий знавець життя птахів, писав: «Ніщо так не розвиває, не витончує спостережливість, як спостереження за птахами: загострює око, розвиває чутливий слух».
Українське товариство охорони птахів спільно з Національним еколого-натуралістичним центром учнівської молоді проводять щорічні науково-пропагандистські акції «Птах року», аби привернути увагу громадськості до проблем охорони конкретних видів птахів, зібрати деяку наукову інформацію та сприяти охороні місць, природних ареалів їх проживання.
Протягом року до обраного виду прикута особлива увага. Дослідникам важливо з’ясувати його чисельність, поширення, потреби й проблеми, а також якомога ширше розповісти про життя птаха в природі. На роль птаха року обирається вид, представників якого не складно побачити в дикій природі, в населених пунктах. Це дає змогу орнітологам-аматорам без особливих старань здійснити дослідження за його представниками.
Птахом 2019 року в Україні став грак (Corvus frugilegus).

1. Походження назви
Слово грак походить від слова гракать (рос.), гракати (цер.-сл.) або граяти (церк.-сл.), тобто каркати. Українська назва — гайворон ( грайворон ), походить від укр. слів гаяти (порівняй із ґава — сіра ворона) і ворон — крук.

Латинська назва, яку дав Карл Лінней у 1758 р., — Corvus frugilegus означає Крук-збирач фруктів. Така назва взята з порівняння граків із мурахами, яке зробив давньоримський поет Овідій у своїх «Метаморфозах».
Домен:Ядерні (Eukaryota)
Царство:Тварини (Metazoa)
Тип:Хордові (Chordata)
Клас:Птахи (Aves)
Ряд:Горобцеподібні (Passeriformes)
Родина:Воронові (Corvidae)
Рід:Крук (Corvus)
Вид:Грак(Corvus frugilegus)
2. Опис.
 Довжина тіла – 44 – 46 см
Розмах крил – 81 – 99 см
Вага – 330 – 600 г
 Досить великий птах компактної статури, при цьому витягнутої форми. Оперення грака блискуче-чорне, з фіолетовим відливом. Дзьоб загострений, у його основі шкіра у дорослих птахів гола, але у молодих оперена, що відрізняє його від крука та чорної ворони. Статевий диморфізм відсутній.
2. Середовище існування.



підвид C. f. frugilegus:
світло-помаранчеве — гніздування перелітних граків, стрілками показани місця зимівлі;
зелене — перелітні та осілі птахи;
темно-блакитне — місця зимівлі перелітних та гніздування осілих граків;
синє — місця зимівлі.
 підвид C. f. pastinator:
темно-помаранчеве — гніздування;
блакитне — місця зимівлі.
Ареал грака простягається Євразією від Скандинавії на схід до узбережжя Тихого океану. В Україні трапляється як гніздовий або зимуючий вид на всіх території України, крім гір. Грак - типовий мешканець культурного ландшафту. Найбільш охоче селиться в старих парках і лісопарках, в невеликих гаях, придорожніх лісосмугах, нерідко - на прилеглих до населених пунктів узліссях лісу, на окремих групах дерев і навіть на вуличних насадженнях. У населених пунктах біля старих доріг на деревах часто можна натрапити на «граківники» - колоніальні поселення, які містять від декількох десятків до багатьох сотень гнізд, які використовуються протягом багатьох років.
4. Спосіб життя.
Грак є суспільним птахом, все життя проводить у товаристві собі подібних, іноді складаючи численні (сотні птахів) групи. Політ важкий, з ледачими помахами крил, але буває маневровий, часто ширяючий. Здобуває поживу переважно на землі, відшукуючи безхребетних, в основному черв'яків і комах, частини рослин, насіння, дрібних хребетних, падло, харчові покидьки, місцями фрукти, насіння хвойних, волоські горіхи, жолуді.

Граки разом з іншими представниками родини воронових наділені високими розумові здібностями, вищими не тільки за інших птахів, а й за більшість тварин. Численні спостереження доводять, що граки керуються не тільки інстинктами, а й інтелектом. Розум птахи виявляють у розумінні деяких фізичних процесів та умінні рахувати кількість речей. Так, в одному з досліджень граки не могли дістатится до хробака, який плавав у вузькій високій склянці з водою. Її неможливо було перекинути, тому птахи здогадалися кидати камінці у склянку. Граки швидко зрозуміли, що чим більші камінці будуть у воді, тим швидше підійметься її рівень.
5. Розмноження
Граки гніздуються досить великими колоніями, які нараховують декілька сотень пар. Період гніздування у граків триває з березня по червень. Зазвичай птахи щорічно повертаються в одне й те ж саме місце. Парний самець й самка разом будують гніздо. Гнізда граків дуже великі, порівнюючи із розмірами самих птахів. Будівельним матеріалом гнізда служать гілки. Птахи вистилають лоток травою, корінцями та листям.

Граки використовують гніздо декілька років. Після прильоту птахи ремонтують його і оновлюють підстилку. Незважаючи на те, що птахи гніздуються колоніями, кожна пара граків має свою невелику ділянку. Під час сватання самець приносить самці частування і уклонами закликає її покуштувати ласощі, при цьому він стрибає з гілки на гілку і голосно кричить. Наприкінці березня - на початку квітня самка відкладає чотири-п'ять яєць. Насиджування починається з відкладання першого яйця. Самка насиджує кладку, самець приносить їй їжу. Пташенята вилуплюються голими, тому самка довго зігріває їх. Пізніше на пошуки корму для пташенят батьки літають разом. У віці тридцяти днів пташенята залишають гніздо. Батьки продовжують їх догодовувати ще близько трьох тижнів.
6. Відмінності від схожих птахів.
Відмінності грака від інших чорних схожих воронових птахів, ареал яких є спільним з граком, є такими:
У крука кошлате пір'я, «борода» під дзьобом. Крук більший розміром і не живе у містах. Грак каркає зі слабшим звуком «р».
Чорна ворона має повністю чорний дзьоб. Також грак має пряміший, більш гострий дзьоб. Чорна ворона в Україні майже не зустрічається.
Галка менша та кругліша, має круглішу голову та менший дзьоб. Голова та верх спини в неї темно-сірого кольору. Крик галки вищий та дзвінкіший.
7. Охорона
Попри поширені негативні стереотипи, грак відіграє важливу роль в екосистемах, слугуючи природним регулятором надлишкової чисельності гризунів та комах. Гнізда граків для виведення власних пташенят використовують малі хижі птахи. Грак перебуває під захистом Бернської конвенції, що передбачає сувору заборону руйнування його гнізд, знищення кладок та пташенят.
           
8. Цікаві факти про граків.
o Із закінченням шлюбного періоду граки збираються у великі зграї, інколи разом з воронами та галками.
o Зникнення граків з звичних місць гніздування вважається поганим знаком.
o У колонії граків існує певний порядок, відповідно до якого, старі та досвідченіші птахи гніздуються в центрі, а по краях знаходяться гнізда молодих. Завдяки цьому гнізда в центрі краще захищені від нападу хижаків і розорення.
o У Центральній Європі взимку живуть ті граки, які навесні гніздуються в Східній Європі.
o В 1424 р. король Шотландії видав закон, згідно з яким землероби повинні були натягувати сіті над полями, на яких годувалися граки, і вбивати птахів, що заплуталися.
9. Вірші, загадки, прислів’я, прикмети  про граків.
 Микола Руденко – Граки відлітають
Граки зимують десь на Україні.
Вони в мордовське небо піднялись —
І потемніло всюди. Чорні тіні
На землю кинула холодна вись.
Дивлюсь — і заздрю: десь по нашім
полю
Гулятимуть ці птахи до весни.
Усе живе на світі має волю —
А в мене вільні, може, тільки сни.
Та цур йому! В моїх очах сьогодні —
Дніпровські кручі, голі явори
І схожі на граків школярські сотні,
І ковзанка зимової пори.
І перший сніг, та гамір біля школи.
Що мушу я зробити, малюки,
Щоб з вас ніхто не потрапляв ніколи
У край, де влітку селяться граки?
І як мені свій норов налигати,
Щоб менше лиха знати на віку?..
Багато днів. І віршів теж багато,
Але ж те саме в кожному рядку.
Не криючись уже, стогну і плачу.
Хоч горда стійкість — заповідь моя…
Болить душа. Суди мене, читачу,
Якщо у цьому винен тільки я.

Чорномазий, білодзьобий,
Він за плугом важно ходить.
Сторож вірний, друг полів,
Перший вісник теплих днів. (Грак)

1. 4 березня шукайте зграї граків, що сидять на дорозі, побачите – чекайте серйозного негоди, зимової бурі.
2. 5 березня придивіться до птахів, кружащим в небі, якщо вони періодично «провалюються» в повітрі і летять до землі каменем – піде сильний сніг.
3. 6 березня поспостерігайте, як ведуть себе граки на деревах, якщо не можуть знайти місця (то сядуть, то зірвуться з гілок) – незабаром погода кардинально зміниться.
4. Настало 14 березня, а граків ще немає – зима вирішила затриматися, тому швидкого тепла чекати не варто.

      Якщо граки граються – буде гарна погода.
·     Граки літають високо зграями і опускаються стрімко на землю – на дощ
.     Граки зграями і з криком в’ються над гніздами, то сядуть, то знову злетять – погода зміниться.
10. Дослідницька робота. Спостереження за птахами в природних умовах.
Спостереження за Граком
Вінницька область Калинівський район с.Іванів
Опис місця спостережень Лісосмуга вздовж лівого берега  р. Південний Буг в межах с.Іванів
Дата обліку 02.03.2019 – 02.11.2019.
Години обліку Початок обліку -  9.00год. Кінець обліку -  10.00год.
Погода Ясно.
Кількість гніздуючих
особин Більше 80
Кількість гнізд у колонії Приблизно 40
Де розташовані гнізда На деревах, висотою більше 10м.
Кількість граків на 1 км маршруту Більше 50.
Елементи поведінки (що роблять птахи:годуються, купаються, тощо) Перелітають з місця на місце, годуються.
Яку їжу споживають Харчуються  комахами, фруктами, черв'яками, насінням, мишоподібними гризунами та зернами злаків .



Фенологічні спостереження за граком
Вінницька область Калинівський район с.Іванів
Фенологічні дані Дата Опис фенологічних даних у природі:
Які рослини розквітли, наявність харчових та гніздових ресурсів
Початок спостережень. Опис місцезнаходження колонії 02.03. Лісосмуга вздовж лівого берега  р. Південний Буг в межах с.Іванів
Кількість гнізд у колонії Приблизно 40.
На яких деревах розміщена колонія (вид, приблизний вік) Вільха, приблизно 30 років.
На якій висоті від землі розміщені гнізда Приблизно 10-15м.
Передгніздовий період Кінець січня – початок березня
Побудова і ремонт гнізд 02.03-18.03 Усі рослини увійшли в активну фазу росту.
Відкладання яєць 26.03 Початок  цвітіння деяких дерев, кущів, трав.
Насиджування та інкубація 26.03-12.04 Більшість трав’янистих  рослин досягли своєї фази активного росту.
Вилуплення пташенят 12.04
Вигодовування,зустріч птахів із кормом 13.04 Масовий ріст рослинності.
Виліт пташеняті з гнізда 28.05 Масовий ріст рослинності
Реакція колонії граків на небезпеку (хижака, людину, тощо) Близько підійти не можна, відразу відлітає.
Чи залишаються граки на зимівлю? Так.
Місцева (народна) назва грака
Яке відношення у місцевого населення до граків? Нейтральне.
Чи завдає місцеве населення шкоди гракам? Ні.

11.Конкурс творчих робіт – віршів, малюнків, плакатів, газет, презентацій.




Список використаних джерел.
1. Біологія: Навчальний посібник / А. О. Слюсарєв, О. В. Самсонов, В.М.Мухін та ін.;
2. За ред. та пер. з рос. В. О. Мотузного. – 3тє вид., випр. і допов. – К.: Вища шк., 2002. – 622 с.: іл.
3. Основи зоології  /  За ред. Верємєєва С.І. – К., 2000.
4. Землянський І. Наші птахи  /  І. Землянський. – Київ : Богдана, 2004. – 48 с.
5. Про тварин і птахів  /  упоряд. Г. Ю. Рогінська. – Харків : Ранок, 2009. – 224 с. : іл.
6. Вологдіна О. В. Жива природа / О. В. Вологдіна, Н. Н. Малофєєва, І. Г. Травкіна. – 6-те вид., без змін. – Київ : Перо, 2012. – 96 с. : іл. – (Дитяча енциклопедія ПЕРО).
7. Інтернет видання:
 http://pernatidruzi.org.ua/ptakh_roku_v_ukraini.html
http://pernatidruzi.org.ua/rodyna_pernatykh_vunderkindiv.ht…

Немає коментарів:

Дописати коментар

 Доброго ранку усім. Насамперед хочу відзначити тих учнів ,хто з відповідальністю ставиться до уроків,слідкує за розкладом,виконує домашні з...